יום חמישי, 24 במאי 2012

עוגת התפוחים של סבתא מלכה

מביני דבר עכשיו יפערו עינים ויאמרו בציקצוק לשון קל, זו עוגת תפוחים? והרי זהו טארט קלאסי! והם צודקים כמובן. אבל כשהייתי ילדה קטנה ורכה בשנים, אי שם בשנות השמונים המוקדמות (שלא נאמר שנות השבעים המאוחרות) היתה זו "עוגת התפוחים של סבתא מלכה". סבתא היתה אופה אותה בהזדמנויות חגיגיות במיוחד וזו היתה העוגה החביבה עלי מכולן. אתם יכולים לחשוב שזה היה בגלל טעם התפוחים החמצמץ, עיקצוץ הקינמון, או הבצק הפריך הנפלא. אבל אגלה לכם בסוד שכבר אז, בהיותי בת חמש או שש התאהבתי בעוגה הזו בגלל נמשי הזיעה המסוכרים שלה. אותן טיפות קטנטנות שצבעו את פניה הצחורים כמו נמשים שובבים ומתוקים והכתירו אותה להיות היפה בעוגות!

עוגת תפוחים לשבועות? למה לא בעצם?! אבל בעיקר כי אני פשוט לא אוהבת עוגות גבינה וחוצמיזה, יש כבר כל כך הרבה מתכונים מעולים לעוגות גבינה, ובינינו? לא נמאס כבר מעוגות גבינה בשבועות? מיד קפצה לי עוגת התפוחים הזו, שהיא לבנה ויפייפיה וחגיגית כל כך, ותאמינו או לא, היא ממש לא קשה להכנה! נכון, יש כמה שלבים שצריך לעקוב אחריהם, אבל התוצאה שווה את המאמץ.

קלתית בצק פריך (מתאים לטארט בתבנית בקוטר 22-24 ס"מ):

החומרים הדרושים:

1 כוס קמח לבן

3-4 כפות גדושות אבקת סוכר

100 גרם חמאה קרה חתוכה לקוביות

2 חלמונים

קליפה מגוררת מלימון אחד + חצי כפית מיץ לימון

אופן ההכנה:

במעבד מזון או מיקסר (עם וו גיטרה) מערבבים את החומרים היבשים והחמאה לתערובת פירורית, מסיפים את הביצה ואח"כ חצי כפית לימון ומעבדים רק עד קבלת בצק אחיד (התמונה עוזרת להמחיש את מרקם הבצק, כי הדבר החשוב ביותר בבצק פריך טוב הוא לא לעבד יותר מדי!).

אוספים את הבצק ועוטפים בניילון נצמד, מניחים במקרר לחצי שעה לפחות.

מוציאים מהמקרר ומרדדים על משטח מקומח, מניחים בתבנית טארט (רצוי עם מכסה תחתון נשלף) ולא חותכים את העודפים! זה טיפ מגניב שקראתי אצל קרין גורן והוא עוזר לנו לשמור על גובה דפנות הטארט וימנע מהן לצנוח בזמן האפיה.

כעת נניח את תבנית הבצק במקפיא ל 15 דקות בערך, נפעיל את התנור ל-180 מעלות ונתפנה להכנת מלית התפוחים.

מלית תפוחים:

החומרים הדרושים:

4 תפוחים מזן סמית (החמוצים)

חצי כפית שטוחה קינמון

כף צימוקים או אגוזים או גם וגם (לא חובה)

כפית מיץ לימון (לא חובה)

 

הכנת המלית:

קולפים ומגררים את התפוחים בפומפיה גסה או במעבד מזון. מערבבים היטב עם שאר המרכיבים של המלית. אם התפוחים הגירו הרבה נוזלים ניתן לסנן מעט, התערובת אמורה להיות לחה אבל לא רטובה מדי. מניחים את התערובת בתוך הקלתית ומכניסים לתנור (אין צורך באפיה מוקדמת של הקלתית). הטארט אמור להיות בתנור כחצי שעה ועד שהשוליים מזהיבים מעט.

זוכרים את הטיפ מהשלב הקודם, שבו ביקשתי לא לחתוך את השוליים? כאמור זהו טיפ שקראתי אצל קרין גורן, בזמן שבצק הקלתית עדיין חם מהתנור ניתן לעבור עם סכין חד ולחתוך בדיוק על השוליים של דפנות התבנית, כך נקבל מראה ישר ומקצועי.

מצננים היטב.

המרנג:

נחליש את טמפ' התנור ל- 120 מעלות.

את שני החלבונים שנותרו (בטמפ' חדר) נקציף עם רבע כוס סוכר לקצף יציב. את הקצף נמרח או נזליף על תערובת התפוחים ונחזיר לתנור לאפיה של כ 15-20 דקות. שכבת המרנג מוכנה כשהמרנג יתייבש אך יישאר קפיצי ורך למגע.

מצננים לחלוטין.

העוגה מוכנה וטעימה להפליא כבר לאחר צינון של כשעה אבל אם אתם יכולים לדחות סיפוקים תשאירו אותה מכוסה מחוץ למקרר לכמה שעות עד להופעת הנמשים.

חג שמח,

אילאיל

15 תגובות:

  1. וואו...נראית מעולה

    השבמחק
  2. נמשי זיעה - הרגת אותי(:
    העוגה נראית טעימה מאוד!

    השבמחק
  3. אנונימי24.5.2012, 12:26

    גם אני אהבתי את נמשי הזיעה ואת כפיות האלומיניום
    שכמותן היו גם לי. גם אני אוהבת עוגות תפוחים ותודה על המתכון!!

    השבמחק
  4. משגע ונראה ממש ממש טעים!!

    השבמחק
  5. נראה מצויין. גם אצלי עדיף בהרבה על עוגת גבינה :-)
    שיהיה חג שמח וטעים.

    השבמחק
  6. רק המחשבה על נמשי הזיעה של העוגה הפעילה לי את בלוטות הטעם והזכרון.אצל אמ אשלי זאת הית העוגת תפוחים וקצפת מעל. והבונוס שלי היה תמיד לשתות את מיץ התפוחים עם הקינמון שנשאר בקערה של התפוחים המרוסקים.

    חג שמח
    בתיה

    השבמחק
    תשובות
    1. אילאיל29.5.2012, 23:43

      זה נשמע לי כמעט אותה עוגה לא? או שזו היתה קצפת חלבית?

      מחק
  7. אנונימי25.5.2012, 16:16

    אני מכירה את הנמשים האלו על עוגת גבינה מופלאה של סבתא....
    תבורכי. זה ככ יפה. בטוחה שגם טעים.
    הילה

    השבמחק
  8. המתכון, צילומי השלבים שלו והתוצאה הסופית
    משקפים את המקצועיות המתגבשת שלך.
    בקרוב, ב"ה, נראה את ספר המתכונים שתצלמי ותעצבי.
    אני מתנדב להכין את המנות הצמחוניות...
    אבא זיו.

    השבמחק
    תשובות
    1. אילאיל29.5.2012, 23:42

      בהמשך הדרך אין לי בכלל ספק שגם זה יבוא.
      תודה!!!

      מחק
  9. וואו, נראית עוגה מופלאה, והצילומים משגעים כרגיל, וגם אהבתי את זה שמשתמשים בכל החומרים ולא זורקים חלבונים לפח (כי מי זוכר שהם בקערה במקרר אחרי יומיים? בטח לא אני...)
    תענוג

    השבמחק
    תשובות
    1. אילאיל29.5.2012, 23:42

      תודה מותק!
      והנה אני כבר רואה שאת לא ממש חובבת ספרי אפייה, כי הטיפ הכי טוב שקראתי בשנה האחרונה הוא להקפיא את החלבונים. פשוט וקל :)

      מחק